07: Nuno da Luz, Ana Vaz, Sandra Lahire, Barbara Hammer

4 April, 2019 - 20:00
Minard

 

Dit programma bouwt verder op ideeën uit Ana Vaz’ project The Voyage Out, gaande van de limieten van het zichtbare en onzichtbare, leven en niet-leven tot muiterij en mutatie. The Voyage Out onderzoekt, aan de hand van speculatieve fictie, de gevolgen van de kernramp van Fukushima en het ontstaan van een nieuw eiland in het uiterste zuiden van Japan.

 

In the presence of Ana Vaz & Nuno da Luz

Sound Screening for the (be)coming Film The Voyage Out

Nuno da Luz
,
performance

Nuno da Luz is een Portugese kunstenaar die zowel auditief als visueel werk maakt in de vorm van performances, installaties en drukwerk. Zijn oeuvre gaat van het maken van boeken met het uitgeverscollectief ATLAS Projectos tot akoestische verkenningen van een plaats, waarbij resonantie en galm onlosmakelijk verbonden zijn als echo- en eco-logische processen. Samen met filmmaker Ana Vaz ontwikkelt hij de soundtrack voor haar film The Voyage Out: een akoestische verkenning of transmissie van haar film-in-wording. 

Atomic Garden

Ana Vaz
,
BR, PT
,
2018
,
video
,
colour
,
8'

Herrezen bloembedden, kleine zwermen overlevende bijen, resistente plantensoorten en nieuwe types eieren aan onze kust; ze zetten aan om te zoeken en te graven naar de betekenis van dergelijk onverwacht leven...

Terminals

Sandra Lahire
,
UK
,
1986
,
video
,
colour
,
18'

Een filmische verkenning van de werkomstandigheden van vrouwelijke arbeiders in kerncentrales. Vrouwenstemmen beschrijven de verhoogde blootstelling aan de risico’s op longkanker, een miskraam, het syndroom van Down of zenuwaandoeningen. De manier waarop de lichamen van de arbeiders schade oplopen door de blootstelling aan de straling wordt in de film weerspiegeld door de voortdurende overbelichting van de pellicule, die het beeld bijna volledig uitbrandt. Sandra Lahire (1950-2001) was een sleutelfiguur binnen de experimentele, feministische film die in de jaren tachtig opkwam in het Verenigd Koninkrijk.

Olhe Bem As Montanhas (Look Closely at the Mountains)

Ana Vaz
,
BR, FR
,
2018
,
video
,
colour
,
30'

In Olhe Bem As Montanhas legt Vaz verbanden tussen twee regio’s die zijn getekend door eeuwenlange mijnontginning: Minas Gerais in het zuidwesten van Brazilië en Nord-Pas- de-Calais in Noord-Frankrijk. De titel is ontleend aan de oproep “Look closely at the mountains!” van Manfredo de Souzanetto, de Braziliaanse kunstenaar die met zijn geometrische landschappen de oppervlaktes van de mijnregio opriep. De film neemt het perspectief aan van leeggehaalde en geplunderde bergen en bevraagt hun industriële geheugen en spectrale toekomstmogelijkheden.

Sanctus

Barbara Hammer
,
US
,
1990
,
16mm
,
colour
,
19'

In Sanctus herfotografeerde Hammer de x-ray films die in de jaren vijftig werden gemaakt door dokter James Sibley Watson en zijn collega’s. De film maakt het onzichtbare zichtbaar en onthult de menselijke skeletstructuur die de kwetsbare en inwendig verborgen orgaanwerking beschermt. Sanctus portretteert een lichaam dat nood heeft aan beveiliging voor een vervuilde planeet waar verstoringen van het immuunsysteem zich vermenigvuldigen.