10: George Clark

1 April, 2017 - 16:00
Paddenhoek

 

 

SELECTIE 2017

Een dialoog tussen nieuw audiovisueel werk, oudere of herontdekte films en video’s van kunstenaars en filmmakers die zich bewegen door het uitgestrekte terrein van het bewegend beeld.

_______________

 

In the presence of George Clark. 

Sea of Clouds / 雲海

George Clark
,
UK, TW
,
2016
,
16mm
,
16'

Sea of Clouds / 雲海 biedt een reflectie op de relatie tussen beelden en hun mogelijke vertelling. George Clark filmde op zes rollen 16mm film in en rond het eiland Taiwan en structureert dit werk rond een interview met de hedendaagse kunstenaar Chen Chieh-Jen. Clark verkent de verhouding tussen film, landschap en ruraal leven, evenals de gelaagde geschiedenissen van deze ruimtes als potentiële plaatsen voor zelforganisatie en verzet. Chen Chieh-Jen vertelt over de traditie waarbij boeren, tijdens het Japanse koloniale bestuur over Taiwan, filmvertoningen gebruikten voor geheime politieke samenkomsten. Gesitueerd in de ruimte tussen wat te zien en te horenis, wat gesproken is en wat vertaald wordt, waagt de film zich aan het in kaart brengen van de contouren, verschuivingen en bredere resonanties tussen landschappen en verre levens, tussen sentimentele gevoelens en historische echo’s, tussen Mandarijns en Engels, tussen Taiwans complexe geschiedenis en het heden. De titel is een Engelse vertaling van de Chinese term 雲海 / yúnhai, gebruikt om het uitzicht vanaf Taiwans hoogste berg te beschrijven, wanneer alles beneden aan het zicht onttrokken is door een zee van wolken.

In de aanwezigheid van George Clark.

A Distant Echo

George Clark
,
UK, US
,
2016
,
35mm
,
82'

“I think that the people of my country are ignorant of our history and I feel that it is my mission to make them know some of it and let the others go on with the rest. I regard cinema not as a consumerist art, but as a historical document for the next generations.” (Shadi Abdel Salam c. 1986)

A Distant Echo verkent thema’s zoals mythes, identiteit, cultuur en de constructie van geschiedenis. De film, opgenomen op 35mm, speelt met beweging en licht in de woestijnen van Zuidelijk Californië. Een dialoog tussen ontdekkingsreizigers voegt een laag toe aan de landschappen en onthult de onderhandelingen tussen een archeoloog uit Caïro en leden van een stam die oude graftombes bewaken. Het scenario is een bewerking van de Egyptische film A Night of Counting the Years / Al-Mummia, geregisseerd door Shadi Abdel Salam in 1969. Het gelaagde verhaal roept echo’s op van het oude Egypte, de diversiteit binnen de ecologie van woestijnen en recente archeologische speurtochten naar verloren filmsets uit Hollywood. Muzikant en componist Tom Challenger werkte mee aan een nieuwe, voor de film geschreven en opgenomen, koorcompositie die steunt op traditionele en moderne akoestische technieken om de schuivende zandvlaktes van de woestijnlandschappen te weerspiegelen.