Bush Mama

3 April, 2015 - 16:00
KASKcinema

 

 

Inleiding door Matthias De Groof, onderzoeker in filmstudies aan de UA.

 

L.A. Rebellion: Creating a New Black Cinema is a project by UCLA Film & Television Archive developed as part of Pacific Standard Time: Art in L.A. 1945-1980. The original series took place at UCLA Film & Television Archive in October – December 2011, curated by Allyson Nadia Field, Jan-Christopher Horak, Shannon Kelley and Jacqueline Stewart.

The Courtisane Festival will present a modest selection of over 50 representative works, many of them in new prints and restorations. A complete overview of the program can be found on www.cinema.ucla.edu/la-rebellion. In collaboration with Tate Modern & UCLA Film & Television Archive.

Special thanks to George Clark, Steven Hill and Todd Wiener, without whom this program would not have been possible.

 

 

preservation print courtesy of the UCLA Film & Television Archive 

 

Bush Mama

Haile Gerima
,
US
,
1975
,
16mm
,
97'

Haile Gerima maakte Bush Mama als afstudeerfilm aan de UCLA nadat hij had gezien hoe in Chicago tijdens de winter een zwarte vrouw haar huis werd uitgezet. Gerima vermengt narratieve fictie, documentaire, surrealisme en politiek modernisme in zijn vastberaden verhaal over een zwangere, van de bijstand levende vrouw in Watts. Met als hoofdrolspeelster de fantastische Barbara O. Jones als Dorothy, biedt Bush Mama een meedogenloze en krachtig ontroerende inkijk in de realiteit van grootstedelijke armoede en het systematische ontnemen van rechten van de Afro-Amerikaanse bevolking. De film onderzoekt de machtsuitoefening waar Dorothy mee te maken krijgt in haar dagelijkse omgang met het bijstandsbureau en de maatschappelijk werkers, in haar onderwerping aan de tirannieke kakofonie van het staatsterrorisme gericht op mensen die in armoede leven. De opsluiting van haar partner T.C. (Johnny Weathers) en de wil om haar dochter en ongeboren kind te beschermen stimuleren bij Dorothy een ideologische transformatie van apathie en passiviteit tot actie en een opkomen voor haarzelf. De kroniek van Dorothy’s ontwakend politieke bewustzijn en het omarmen van haar eigenwaarde is opbeurend, terwijl Gerima in Bush Mama eveneens een doordringende kritiek levert op de surveillance state en een ongecontroleerd politieapparaat. De film begint trouwens ook met beeldmateriaal van de LAPD [Los Angeles Police Department] die Gerima en zijn filmploeg lastigvalt tijdens het filmen. (Allyson Nadia Field)