Domestic _graphies - Part 2. Lineages and auguries

6 April, 2025 - 14:30
Sphinx Cinema - zaal 3

Poëtisch, speels en ritualistisch: deze films zijn intieme reflecties over affectief geheugen doorheen ruimte en tijd. Uit welke gebaren bestaan kathedralen? Zijn herinneringsprocessen louter fantasmagorieën of maakt verbeelding ook collectief rouwen en vieren mogelijk? In dit programma wordt onderzocht hoe geschiedenis kan worden beïnvloed door andere beelden — beelden die zintuiglijke ervaringen aantrekken. Handen en stenen als elementen van aanbidding die ons collectieve geheugen oproepen, een ruimte voorspellen, deze misschien, waar we samen kunnen vertoeven. Zowel de levenden als onze voorgangers.

 

In the presence of Alba Bresolí, Antonio Quintana Romero, Dhiaa Biya

Domesticating for Millennia

Mariana Caló, Francisco Queimadela
,
PT
,
2019
,
16mm to digital
,
6'

Een kind kneedt brooddeeg met elementaire zachtheid. Er vindt een overdracht plaats tussen het primaire voedsel en de allegorische aard ervan. Associaties tussen het woeste uiterlijk van de wezens die in delen van een kerk zijn uitgehouwen en hun kinderlijke uitdrukking. Vormloze afgesleten steen en mysterieuze iconografie, overeenkomsten tussen de figuren van brood en steen.

The Good Omen

Alba Bresolí
,
ES
,
2024
,
digital
,
13'

Op een droge, verlaten plek aan de rand van Barcelona, in het midden van een berg die niet langer een berg is, ligt een steen. Duizenden jaren geleden werd hij gebruikt om offerandes op achter te laten. Hier werden offers gemaakt om gunstige voortekens af te smeken.

 

Catalan spoken, English subtitles

Aguacero

Antonio Quintana Romero
,
CO, FR
,
2023
,
digital
,
24'

Vanop een patio kijken twee zussen naar de voorbijdrijvende wolken. De regen drenkt hun huis in kleur. De golven van een oeroude zee omhullen de stilte. Niemand weet waar het huis precies ligt. Hier zijn alleen de wolken, de zussen en hun doden.

What else grows on the palm of your hand?

Dhiaa Biya
,
BE, MA
,
2023
,
digital
,
16'

Na verloop van tijd versmelten de routines van twee vrouwen. De een is bezig met haar brood, de ander met haar herinneringen. Door hun gelijkaardige, repetitieve gebaren vormt zich langzaam een bijzonder band.

Here and There

Lina Rodríguez
,
CO
,
2019
,
digital
,
22'

Aquí y allá, een poëtische reflectie over familie als een emotioneel systeem dat generaties overstijgt, vertelt over het verstrijken van de tijd, de mogelijkheid tot herinneren en de constructie van ruimte als een doorlopend historisch en subjectief proces.

De film verweeft flarden van private en publieke ruimtes, gebaren, stemmen en zinnen tot een intieme audiovisuele reis door het persoonlijke en collectieve geheugen, met als onderwerp de complexe familiedynamieken tussen Lina’s grootouders, vader en diens broers en zussen tijdens de periode die ze doorbrachten in Chipaque, een dorpje in de buurt van Bogotá. De film — een soort cognitieve kaart die fungeert als familieportret — combineert 16mm-kleurenfilm, zwart-witbeelden op MiniDV en foto’s uit het familiearchief van de filmmaker met impressionistische sound design en dagboekachtige teksten, om te illustreren dat het verleden niet is op te vatten als een vastomlijnde, stabiele en begrijpelijke dimensie.