L.A. Rebellion - short films

3 April, 2015 - 13:00
KASKcinema

 

 

L.A. Rebellion: Creating a New Black Cinema is a project by UCLA Film & Television Archive developed as part of Pacific Standard Time: Art in L.A. 1945-1980. The original series took place at UCLA Film & Television Archive in October – December 2011, curated by Allyson Nadia Field, Jan-Christopher Horak, Shannon Kelley and Jacqueline Stewart.

The Courtisane Festival will present a modest selection of over 50 representative works, many of them in new prints and restorations. A complete overview of the program can be found on www.cinema.ucla.edu/la-rebellion. In collaboration with Tate Modern & UCLA Film & Television Archive.

Special thanks to George Clark, Steven Hill and Todd Wiener, without whom this program would not have been possible.

 

 

preservation prints courtesy of the UCLA Film & Television Archive

As Above, So Below

Larry Clark
,
US
,
1973
,
16mm
,
52'

Larry Clarks verbazingwekkende kortfilm evoceert een zwarte gemeenschap in crisis, verdeeld als ze is door een narcotiserende, berusting prekende kerk. De film beeldt die gemeenschap af als in een felle Brechtiaanse satire (hoewel er af en toe toch genegenheid doorschemert) en is geïnspireerd door de militante strijd tegen de militaire interventies van de Verenigde Staten in de Derde Wereld. “Zoals The Spook Who Sat By the Door en Gordon’s War, verbeeldt As Above, So Below een staat van beleg na de Watts Rebellion en een zwarte georganiseerde verzetsbeweging die een revolutie plant. Met geluidsfragmenten uit het HUAC [House Committee on Un-American Activities of HCUA (in de volksmond vaak HUAC genoemd)] rapport met als titel ‘Guerrilla Warfare Advocates in the United States’ (1968) is As Above, So Below één van de politiek radicalere films van de L.A. Rebellion.” (Allyson Nadia Field)

Four Women

Julie Dash
,
US
,
1975
,
16mm
,
colour
,
7'

Linda Martina Young vertolkt in deze dansfilm van Julie Dash de vier vrouwen uit de bezielende ballade van Nina Simone: de sterke “Aunt Sarah”, de tragische mulattin “Saffronia”, de sensuele “Sweet Thing” en de militante “Peaches”. De kinetische cameravoering en dito montage, rijkgekleurde belichting, uitgekiende kostumering, make-up en haartooi en Youngs fijnzinnige uitvoering zorgen voor een indirecte, kritische bevraging van reeds lang bestaande stereotypes over zwarte vrouwen. (Jacqueline Stewart)

Water Ritual #1: An Urban Rite of Purification

Barbara McCullough
,
US
,
1979
,
35mm
,
b&w
,
6'

In samenwerking met de kunstenares Yolanda Vidato onderzoekt Water Ritual #1 via improvisatorische, symbolische handelingen de voortdurende strijd van zwarte vrouwen om een spirituele en psychologische ruimte te creëren. De film, geschoten op 16mm en in zwart-wit, werd gemaakt in een gebied van Watts dat aanvankelijk werd ontruimd voor de aanleg van de I-105 snelweg, een plan waar uiteindelijk van werd afgezien. Hoewel de film werd opgenomen in het L.A. van vandaag, zou men op het eerste gezicht kunnen denken dat Milanda en haar omgeving (uitgebrande, door onkruid overwoekerde huizen) zich in Afrika of de Caraïben, of ergens in het verleden, bevinden. Gestructureerd als een Afrikanistisch ritueel voor Barbara McCulloughs ‘participerende kijkers’ behandelt de film de wijze waarop armoede, exploitatie en woede het landschap van Los Angeles tekenen, waarbij dat landschap een oorzaak en embleem wordt van de troosteloosheid die zwarten ondergaan in plaats van het fabelachtig beloofde land voor zwarte migranten. (Jacqueline Stewart)

Child of Resistance

Haile Gerima
,
US
,
1972
,
16mm
,
colour
,
36'

Geïnspireerd door een droom die Haile Gerima had nadat hij Angela Davis met handboeien aan op televisie gezien had, volgt Child of Resistance een vrouw (Barbara O. Jones) die in de gevangenis werd gezet als gevolg van haar gevecht voor sociale rechtvaardigheid. In een film die de lineaire conventies van tijd en ruimte uitdaagt, exploreert Gerima doorheen een reeks abstract weergegeven fantasieën de dromen van deze vrouw over bevrijding, evenals de angsten voor haar gemeenschap. (Allyson Nadia Field)

The Pocketbook

Billy Woodberry
,
US
,
1980
,
35mm
,
13'

Gedurende een verknoeide handtasdiefstal begint een jongen zijn levenspad te bevragen. Billy Woodberry’s tweede film (en zijn eerste gefilmd op 16mm) is een adaptatie van Thank You, M’am (een kortverhaal van Langston Hughes) en brengt muziek van Leadbelly, Thelonious Monk and Miles Davis. (Ross Lipman)