Over een periode van vijf jaar gefilmd op 13 locaties in de VS, volgt Accession het spoor van een intieme verzameling brieven, oorspronkelijk geschreven als begeleiding van zaadpakketjes die vrienden en familie in de Verenigde Staten elkaar toestuurden. De brieven gaan terug tot 1806 en worden op poëtische wijze verteld als reflecties van het leven op het Amerikaanse platteland. “Geërfde zaden en 16mm film belichamen het geheu- gen in een verstilde epistolaire tour van Amerikaanse ervaringen. Brieven tussen ‘zaadverzamelaars,’ die worden voorgelezen in vloeiende regionale accenten, dompelen ons onder in een vervagend visioen van een agrarische natie, waar generatie na generatie dezelfde erwten, kalebassen, goudsbloemen en hyacinten worden doorgegeven en verbouwd. De plaatsen in de Verenigde Staten waar Hassan en Tufenkian hun film gedurende een aantal jaren hebben opgenomen — dezelfde oorsprong en bestemmingen van de brieven die we te horen krijgen — bevatten niet alleen tijdloze landbouwgronden, maar ook auto’s en spoorwegen van hedendaags alooi (evenals, vreemd genoeg, een paar performers in een historische re-enactment). Het effect is een soort seculier gebed en een lofzang op fatsoen en gemeenschapsplicht, omdat de diversiteit van de zaden en verweerde filmvoorraden een soulvol gevoel van continuïteit voeden dat zich uitstrekt van de jaren 1800 tot nu. ‘Het lijkt niet juist om [ervaring] weg te gooien,’ schrijft een correspondent, en in de stiltes tussen de brieven (die door staten als Oklahoma, Mississippi en Louisiana reizen) creëren de filmmakers een ruimte voor ongehaaste contemplatie van wat voor ons ligt.” (Nicolas Rapold—Viennale)