Lis Rhodes 8 - Cinenova

5 April, 2020 - 17:00
Paddenhoek

Een selectie van films uit het archief van Cinenova, samengesteld en gepresenteerd door Charlotte Procter (Cinenova Working Group).

Cinenova werd opgericht in 1991 na de fusie van twee feministische distributeurs van film en video, Circles en Cinema of Women. Beide organisaties zorgden voor middelen om de productie en distributie van audiovisuele werken van vrouwen te ondersteunen en ze speelden een cruciale rol bij het creëren van onafhankelijke en radicale media. Sinds 2001 wordt Cinenova gedragen door vrijwilligers die zorgen voor de circulatie van de werken en de collectie samenhouden. De focus van de Cinenova Working Group (opgericht in 2010) is een kritisch engagement binnen de organisatie en het zoeken naar bijzondere vertonings- en educatieve projecten. Door de films in diverse omgevingen te vertonen onderstreept de working group het belang van deze producties in hedendaagse politieke contexten en discussies.

 

In the presence of Charlotte Procter

Now Pretend

Leah Gilliam
,
US
,
1991
,
16mm
,
10'

Now Pretend is een experimenteel onderzoek naar het gebruik van het raciale als een arbitraire betekenaar. Gedurende slechts 10 minuten loopt de film snel door een diverse reeks van beelden. Via taal, persoonlijke herinneringen en de tekst Black Like Me uit 1959, reflecteert de film over Lacans ‘stade du miroir’, ideologieën van de schoon- heid en de beweging van object naar subject. Now Pretend onderzoekt hoe totaliserende definities gebruikt worden voor/tegen vrouwen van kleur — een visuele en auditieve poging to re/collect the self.

A Song of Ceylon

Laleen Jayamanne
,
AU
,
1985
,
16mm
,
51'

Een vormelijk strakke en visueel verbluffende studie van kolonialisme, gender en het lichaam. De titel is een echo van een klassieke Britse documentaire en roept een land op dat van de wereldkaart werd gewist. Op de klankband weerklinkt een opvoering van een Sri Lankaanse antropologische tekst waarin een rituele uitdrijving bij een vrouw wordt geobserveerd. In de beelden komen theatrale conventies en re-enactments van klassieke film stills samen waarin het lichaam in opvallende tableaux wordt gepresenteerd. De film is een provocerend essay over hybriditeit, hysterie en performance.