Lis Rhodes 9 - Sandra Lahire

4 April, 2020 - 21:30
Paddenhoek

Drie films van de Britse filmmaker Sandra Lahire (1950-2001) die recent zijn gerestaureerd en gedigitaliseerd aan de Elias Querejeta Zine Eskola (San Sebastian), in de context van het research project “Their Past is Always Present”.

Sandra Lahire was een radicale lesbische, feministische en experimentele filmmaker en één van de meest prominente en inspirerende figuren in de Londense experimental film scene in de jaren 1980 en 1990 van de vorige eeuw. Lahire, die ook een muzikale score schreef voor Lis Rhodes’ Just About Now, ontwikkelde een nieuwe vorm van ‘mixed-genre filmmaking’. Ze overleed in 2001 na een lange en verbeten strijd tegen anorexia. Ze liet tien experimentele 16mm films na als een diepgaande filmische commentaar op deze aan- doening en haar werk toont met een vooruitziende blik de hedendaagse angst voor ecologische verwoestingen. Deze selectie geeft zicht op twee terugkerende thema’s in haar werk: haar anti-nucleaire positie en haar fascinatie voor de figuur en teksten van Sylvia Plath.

 

In the presence of Charlotte Procter and Pablo La Parra (EQZE)

Plutonium Blonde

Sandra Lahire
,
UK
,
1987
,
HD
,
16'

Deze dystopische collage, onderdeel van een trilogie van films over straling, brengt het gebroken narratief van Thelma, een vrouw die aan de monitors werkt in een plutoniumreactor. Plutoniumblond, een kleurcode die doorgaans gebruikt wordt bij schoonheidsproducten, wordt de realiteit van het vrouwenlichaam in de chemische fabriek. Doorheen akoestische collages van ontspannen conversaties en kinderslaapliedjes die verstoord worden door de rookwolken van fabrieken en de dreiging van een nucleaire oorlog confronteert Sandra Lahire’s film de kijker met moeilijke vragen omtrent de aangetaste lichamen die een chemische realiteit bewonen en de vrouwelijke identiteit tijdens een dergelijke crisis. (Mariana Sánchez Bueno)

 

Recently digitized and restored at Elias Querejeta Zine Eskola (San Sebastian), in the context of the research project “Their Past is Always Present”.

Night Dances

Sandra Lahire
,
UK
,
1995
,
video
,
15'

Night Dances ontleent zijn titel aan het gedicht van Sylvia Plath dat hierboven wordt geciteerd. De overlapping van licht en donker beeldmateriaal begeleid door een piano zorgt voor een visuele dans die de kijker uitnodigt stil te staan bij de dualiteit van duisternis en helderheid, bij liefde, ziekte, het leven en de dood. De relatie met een moeder en de relatie met een geliefde worden rituelen van herinnering en realiteit, opgeroepen door performance en archiefreconstructie. (Mariana Sánchez Bueno)

 

Recently digitized and restored at Elias Querejeta Zine Eskola (San Sebastian), in the context of the research project “Their Past is Always Present”. 

Johnny Panic

Sandra Lahire
,
UK
,
2000
,
video
,
46'

Johnny Panic vertrekt grotendeels vanuit het gelijknamige verhaal van Sylvia Plath en integreert enkele stukken tekst uit Plath’s roman The Bell Jar, dagboeken en gedichten. Lahire voegt aan het verhaal opvoeringen toe van zeven van haar eigen dromen. Het is de enige film die ze ooit draaide in een studio met sets en een cameraploeg, wat haar de mogelijkheid bezorgde om een andere manier van werken te exploreren. Haar vroegere ‘in-camera super-imposition’ effecten worden hier herwerkt in decors met filmprojecties. [ ...] Johnny Panic ontketent een uitwerking van pijn, angst en verlies die in hun ruwe staat blootgesteld worden. Een extreem suïcidaal verlangen. De film brengt dit scherp in focus. Hij choqueert en verstoort door het uitspreken van de horror, maar behoudt door zijn formele elegantie een autoriteit en waardigheid die angstaanjagend mooi is. (Sarah Pucill)