Undercurrents 7 - Teachings of Who We Are

3 April, 2025 - 22:00
Sphinx Cinema - zaal 3

Waar komen we vandaan? Waar willen we naartoe? Wat is een goede plek om van te beginnen? Wat is een thuis? Deze films vieren het transformatieve potentieel van familie en pedagogie en stellen de vraag wat het betekent om op te groeien. Met zorgvuldige analyses en persoonlijke reflecties over intergenerationele uitwisselingen lijken de filmmakers te vragen: wat betekent het om ergens thuis te horen? Waar is je community en wie bepaalt hoe deze eruit ziet en evolueert?

 

In the presence of Josh Weissbach, Beatrice Gibson, Clara Sika Helbo, Alex Schuurbiers

Curated by Eva van Tongeren

a film with sound (take three)

Josh Weissbach
,
US
,
2023
,
16mm
,
2'

Op haar verzoek maken Josh Weissbach en zijn dochter een film met geluid, nadat ze vorig jaar een stille film hebben gemaakt.

When All the Leaves Are Gone

Alanis Obomsawin
,
CA
,
2010
,
digital
,
17'

Als enige First Nations-leerling op een volledig witte school uit de jaren 40 is de achtjarige Wato zich bewust van de vijandigheid van haar klasgenoten. Ze mist de liefdevolle omgeving van het reservaat dat ze ooit haar thuis noemde. Haar dromen over bevriende dieren bieden het jonge meisje troost tegen de discriminatie die ze moet doorstaan. De spirituele ontmoeting met de dieren geeft haar kracht om gebroken banden met haar gemeenschap te helen, en haar eraan te herinneren waar ze echt thuishoort.

Leisure, Utopic

Beatrice Gibson
,
UK
,
2024
,
digital
,
2'

Een bewerking van een deel van Bernadette Mayers boek Utopia waarin de non-binaire dichter een utopie verbeeldt in de vorm van het alledaagse leven in het hier en nu, als een kinderspel. Leisure, Utopic is de vertaling van hoofdstuk 4, over de ordening van huizen en gebouwen, geboorte, dood, geld, scholen, tandartsen, geboortebeperking, werk, lucht, remedies, enzovoort…

Een jong kind leest Mayers utopische programma voor in de vorm van een inventaris, een bijgewerkte versie zodat hedendaagse patronen mee zichtbaar gemaakt worden: “There is no Instagram, twitter is what birds do…”

The Model Family Award

Lizza May David
,
DE, PH
,
2008
,
digital
,
11'

De Filipijnen zijn de vierde grootste exporteur van arbeid ter wereld. Eén op de acht Filipino’s is een overzeese arbeider. Elk jaar worden er onder hen prijzen uitgedeeld om “de meest opmerkelijke Filipijnse arbeiders en hun families te erkennen voor hun uitzonderlijke prestaties”. In de video The Model Family Award legt Lizza May David de prijsuitreiking vast om bewustzijn te creëren over deze sociaal-politieke situatie, aangezien deze vermarkting en export van menselijke arbeid gezinnen ontwricht. Naast kritiek op de wedstrijd en de organisatie ervan, is de kunstenaar ook geïnteresseerd in het verkennen van de vaak dubbelzinnige suggestieve kracht van het visuele beeld en de media. Waar ligt de grens tussen realiteit en verbeelding? Tussen documentatie en fictie?

 

English subtitles

Uncovering an Iceberg - The IUD Campaign in Greenland and The Forces of Danish Colonialism

Clara Sika Helbo
,
US, DK, GL
,
2023
,
digital
,
6'

Tussen 1966 en 1976 werden duizenden Groenlandse meisjes en vrouwen onderworpen aan het inbrengen van spiraaltjes zonder hun geïnformeerde toestemming. Deze procedures werden uitgevoerd onder het mom van routinematige medische schoolonderzoeken en maakten deel uit van een geheim bevolkingscontroleprogramma georkestreerd door de Deense autoriteiten. Deze korte onderzoeksfilm onthult de algemene mechanismen van een systeem dat anticonceptie als wapen gebruikte tegen minderheidsvrouwen.

 

English subtitles

Placeholder

Alex Schuurbiers
,
BE
,
2025
,
8mm to digital
,
6'

Placeholder is een poging om jezelf bij elkaar te houden in confrontatie met gemis: van een moeder, een herinnering, van iets tastbaars. Handen die stenen vasthouden, handen die naar andere handen grijpen. Beelden oscilleren tussen dromen en geheugen, vervormd en getransformeerd door het verstrijken van de tijd.

 

English subtitles