Ute Aurand: 03

1 April, 2017 - 22:15
Paddenhoek

Ute Aurand is sinds de jaren tachtig een centrale figuur in de Berlijnse experimentele filmscène en één van de belangrijkste filmmakers binnen de traditie van de dagboek- en portretfilm. Voor haar 16mm portretten filmt ze personen vaak over meerdere jaren. Zo beklemtoont ze dat leven en filmen voor de avant-garde filmmaker onscheidbaar zijn. Aurands werk viert het hier en nu, de mensen die ze ontmoet, de plaatsen die ze bezoekt en het simpele feit te leven. Het is een eerlijke, energetische en levendige cinema, één waarin vreugde zelfs gevonden kan worden in verdriet. “De dagboekvorm ontwikkelt zich vanuit een innerlijke dialoog met mijn omgeving, een stille visuele conversatie. Mijn inspiratiebron is het dagelijks leven, de fontein die nooit opdroogt en zich aan eenieder aanbiedt. Het is een groot geluk en een uitdaging om mijn innerlijke dialoog naar film te vertalen.” Haar cinema getuigt van een moedig filmmaken dat even radicaal als poëtisch is.

Eerder dan een alomvattende retrospectieve van Aurands werk, bieden deze 3 Artist in Focus programma's inzicht in sleutelmotieven van haar praktijk, met een nadruk op films van de laatste tien jaar. 

_______________

 

In the presence of Ute Aurand.

Notebook

Marie Menken
,
US
,
1940
,
16mm
,
b&w
,
10'

Notebook (1940-1962) is wellicht Marie Menkens bekendste film.De grote schoonheid ervan schuilt in de eenvoud en verscheidenheid. Het is alsof we haar hele  filmwerk gebald zien in dit plakboek, dat bestaat uit negen films of filmfragmenten die ze filmde tussen de late jaren veertig en vroege jaren zestig. Deze open en nieuwe filmvorm moedigde vele filmmakers aan fragmenten en nauwelijks gemonteerde films te tonen en deze op te nemen in dagboek- en autobiografische films. Marie Menken zei zelf over Notebook: “Ze zijn te klein of te expliciet voor een opmerking, maar één of twee ervan zijn mijn meest dierbare kinderen.” (Ute Aurand)

Kleine Blumen, kleine Blätter (Little Flowers, Little Leaves)

Jón Sigurgeiersson, Angelika Levi, Franz von Lucke, Renate Sami, Detel Aurand, Ulrike Pfeiffer, Bärbel Freund, Karl Heil, Yael Bedarshi, Susan Turcot & Ute Aurand
,
DE
,
1995
,
16mm
,
colour
,
48'

“Ik vroeg tien vrienden, filmmakers en niet-filmmakers, om een film te maken over de seizoenen: een kind, een tachtigjarige, een schilder, twee bevriende kunstenaars en filmmakers, en ik maakte er zelf ook een.”(Ute Aurand)

Envío No. 26

Jeannette Muñoz
,
CL
,
2013
,
16mm
,
b&w
,
6'

Envíos (letters) zijn momenten in foto’s en films die ik opdraag aan en verstuur naar bepaalde personen. Gedachten, gewaarwordingen en beelden overgebracht via de Envíos zijn fragmenten van een leven dat is mogelijk gemaakt door deze personen te ontmoeten. In de Envíos keren deze fragmenten terug of ze verplaatsen zich naar een ander referentiekader. Elke Envío is een boodschap in een kleine kartonnen doos, bestaand uit een filmspoel of een foto en een bijhorende tekst. Envío No. 26 is bestemd voor Fernando Orrega en Reinhardt Schulz en is gefilmd in El Volcan, Chili.”(Jeannette Muñoz)

Venedig Dezember 2011 (Venice December 2011)

Renate Sami
,
DE
,
2013
,
video
,
colour
,
4'

Renate Sami, ondertussen reeds meer dan tachtig jaar oud, maakt al films sinds 1975. Elk werk komt voort uit een sterk verlangen om die bepaalde film te maken. Of het nu lange of korte films zijn, gefilmd op 16mm, Mini DV of HD, zonder geluid, dialoog of muziek, al haar werk deelt de speciale, innerlijke vrijheid waarmee Renate Sami aan elke film zijn vorm geeft. Zoals de duidelijke titel impliceert, is Venedig Dezember 2011 een subjectieve optekening van een bezoek aan Venetië in de winter.